pondělí 5. ledna 2015

Několik zásad pro lepší život

Právě jsem poslala na svou zeď na facebooku další moudro, které říká, jak je dobré tvořit svůj život. V tu chvíli mě napadlo, že by bylo dobré napsat o tom něco víc, co můžeme ve svém životě změnit už dnes, abychom dokázali tvořit ten náš šťastný život.

Sama jsem si vytvořila několik pravidel, která mě osobně změnila život k lepšímu. Dočíst o nich se můžete v mém článku Můj život, má pravidla.

Snažila jsem se zobecnit několik zásad, která by Vás mohla inspirovat pro  tvorbu lepšího  a šťastnějšího života:

Zásada č. 1: Převezměte zodpovědnost za svůj život


To co se Vám děje jste si přitáhli vědomě nebo nevědomě do svého života Vy. Někdy je to těžké přijmout tuto myšlenku.  Je snazší obviňovat (vládu, ekonomiku,prezidenta...). Je snadné si na všechno stěžovat...

Každý úspěšný člověk ví, že svůj život si utváří sám. Chudý/nespokojený člověk věří, že ho životem smýká náhoda a osud. Chcete změnu? Začněte u sebe!


Zásada č. 2: Myslete pozitivně.


Zaměřujte se ve svém životě na to, co funguje, co Vám dělá radost. Na krásné věci, které vidíte, slyšíte… Oceňujte sami sebe za zdánlivé maličkosti. Pozitivním přístupem do svého života přitahujete stejně pozitivní lidi a situace. Myšlení přináší pocity. Pocity přináší činy a činy přináší novou realitu.


Odstraňte ze svého života sledování rasizmu, násilí a utrpení např. ve zprávách, v televizi, ruské literatuře (ano, to je chyták, zda můj manžel čte můj blog :-) ) Zaměřte se na pozitivní věci. Programujte svůj mozek na dobré pocity, na radost a smích.


Já osobně jsem pocítila velký rozdíl, když jsem přestala sledovat Televizní noviny a krimi seriály. Vlastně celou televizi jsem ve svém žebříčku hodnot přesunula hodně dospod. Když chci vidět nějaký film, zajdu do kina, stáhnu si ho, nebo ho shlédnu na internetu. A nejsem neinformovaná. Na internetu se dá zjistit vše a můžete snadněji selektovat.

Když jsem poznala svého manžela, považovala jsem se za realistu. Teď vidím vše naopak pozitivně. Ty zdánlivě špatné věci jako lekce, nebo hříčky osudu, aby se něco mohlo nebo nemohlo stát. Chápu, že když manželovi při třetí červené na semaforu zdůvodňuji, že je to dobře, protože je to určitě nutné pro naši bezpečnou jízdu, ho někdy dost vytáčím. :-)

Najděte si motivaci, která Vás nakopne. U mě zabírá film Tajemství. Jsem namotivovaná, že „svítím“ okolo sebe. :-)
  

Zásada č. 3: Poznejte sami sebe: 


Víte CO si skutečně přejete bez ohledu na okolí? Víte, v čem jste „nejlepší na světě“? KAM se chcete v životě dostat? JAKÉHO partnera si přejete? Jaké máte životní návyky? Škodí Vám, nebo naopak pomáhají? V cestě za úspěšným rozvojem je zapotřebí sebepoznání.

Já, jako normální ženská, nevím, co chci, ale nedám pokoj, než to dostanu. :-) Vlastně nevěděla jsem. Když jsem si vyhradila čas na to, abych to zjistila, pomohlo mi to ujasnit si životní směr, kterým se chci vydat. Zkuste třeba sebereflexi formou zrcadla. Nebo udělejte seznam 100 věcí, které si přejete. Pokud chcete zjistit, v čem jste nejlepší, pomůže Vám třeba MBTItypologie, nebo Dynamiku bohatství.

Moje šéfka mě přihlásila na roční vzdělávací cyklus Talent management. Školení probíhá pravidelně v uzavřených skupinách. Je to takové školení na míru dané skupiny. Než celý cyklus začal, měli jsme jednodenní development centrum (něco jako assessment), aby nás rozdělili do konzistentních skupin a mohli nás školit přesně v těch oblastech, kde máme potenciál. Developement byl soubor testů, prezentace před psychologem, scénka, komunikační hra. Z toho krásně plyne, že pokud se něco chceme naučit, a má to jít do hloubky, musíme poznat především sami sebe.

Pokud jste zanalyzovali jednotlivé oblasti rozvoje, vytvořte si tabuli vizí.


Zásada č. 4: Akce! 


Pokud znáte svůj cíl (nebo aspoň směr), co pro něj můžete udělat? Čtěte knihy, učte se od nejlepších, shlédněte motivující filmy, dívejte se na webináře, stahujte e-booky…. Je mnoho věcí, které najdete na internetu zadarmo. Pokud budete chtít, najdete způsob, jak tyto věci zakomponovat do svého života.

"Pokud to můžeš změnit, změň to. Pokud ne, smiř se s tím."


Zásada č. 5: Nežijte minulostí.


Minulost je mrtvá. Už ji nezměníte. Proto nemá smysl se jí trápit. Jediný okamžik, na kterém záleží je ten přítomný.

Ano, učte se ze svých chyb. Přemýšlejte o situacích, které se ve vašem životě opakují – co Vám mají dát. Ale netrapte se tím. Nežijte v tom. Žijete tady a teď.




Zásada č. 6. Sebe-vědomí a sebe-láska


Sebevědomý člověk se má rád. Dokáže si odpouštět. Nemá potřebu pomlouvat druhé. Je k sobě ohleduplný. Je sám se sebou spokojený. Prosím, nezaměňovat s narcistou. Pokud má člověk sám sebe rád a je si sebe vědom, stejně přistupuje i k ostatním lidem.

Sebevědomí (sebeláska) bylo pro mě velké téma, ač jsem si to neuvědomovala. Když jsem na sobě v tomto ohledu začala pracovat, hodně se změnilo. Začala jsem být víc v  pohodě. Zásadní bylo odpustit si a mít ráda své tělo. Hodně se mi v životě ulevilo. Pečuji o sebe, dovolím si odpočívat, když jsem unavená. Nejedu nadoraz.   Dokonce mám pocit, že jsem díky tomu i zkrásněla. Mám o dvě velikosti méně a vystresovaný výraz obličeje zmizel kamsi do neznáma. 

Zásada č. 7. Obklopujte se prima lidmi.


Pokud máte nové zájmy, je fajn si s někým o tom popovídat. Najednou zjistíte, kolik lidí z vašeho okolí to zajímá. Kdo zkusil jógu, kdo zkusil meditovat, kdo viděl film Tajemství…

S pozitivními změnami přichází jedna nemilá věc. Zjistíte, že si s některými lidmi přestáváte rozumět. Na oplátku Vám ale do života přichází lidé, kteří Vás obohacují a se kterými Vás to baví.

Komplikace mohou nastat i ve vztahu. 

Zažila jsem to na vlastní kůži. Po osmi letech s partnerem jsem se začala měnit. Najednou jsem byla pro něj úplně jiný člověk s jinými hodnotami. Z mého pohledu jsem měla vedle sebe člověka, který nerozumí všem těm krásným věcem, které mi přichází do života. Věděla jsem, že není cesty zpět, že nechci být taková jako dřív. Důležité je komunikovat, být tolerantní. A pokud máte být s tímto partnerem, tak s ním budete, jako to bylo u nás. (Neříkám, že to bylo snadné, ale dokázali jsme to!) 

Choďte na semináře. Potkáte lidi, kteří prožívají třeba i něco podobného. Získáte přátele a můžete se vzájemně inspirovat. Navíc mám zkušenost, že pokud se něco děje ve skupině, má to obvykle intenzivnější „energii“.


Zásada č. 8: Pečujte o své tělo i duši.


Pravidelným cvičením se zlepšuje nálada. Baví Vás běh, nebo jóga, nebo rádi tančíte? Najděte si způsob, jak se pravidelně hýbat. Je to dobré nejen pro Vaše tělo, ale zejména pro Vaši psychiku. Vyberte si pohyb, který Vás baví. U mě je to třeba cvičení s jemnější dynamikou – jóga, pilates. Běhání by mě jistojistě zabilo. :-)

V této souvislosti bych se zmínila i o meditaci. Pravidelné (byť krátké) meditace mají vliv na duchovní rovnováhu, klid, soustředění…

Dovolte mi, zařadit sem i sex. Ehm… pardon, dobrý sex. Snažte se do postele dostat trochu toho vědomí, trochu tantry. Milování je pak výživa, která Vám dává životodárnou energii.

Mezi další výživu těla můžeme zařadit náš dech. Pránu. Naučte se prodýchávat tělo. Ono se více okysličí a mimo to Vám Vaše orgány poděkují.





Každá zásada by vydala za deset dalších. Věřím, že v tom uvidíte aspoň malou inspiraci k tomu, dohledat si na tyto témata další zdroje, které potřebujete.

Tvořte svůj život. Nemusí být perfektní, hlavně, že bude šťastný.

Lucka

Žádné komentáře:

Okomentovat